Of bedrijven het nu beseffen of niet, elke organisatie heeft een ‘Employer Brand’. Het concept ‘Employer Branding’ is een containerbegrip gericht op het imago dat je als werkgever hebt. Zeker in de huidige arbeidsmarkt is een sterk werkgeversmerk van groot belang, voor zowel een succesvol werving- en selectieproces, als een duurzaam en effectief werkend team. Wat is het, hoe beïnvloed je het en wat kun je er nou eigenlijk mee? Wij zochten het uit!
Het werkgeversmerk en het effect ervan op de effectiviteit van een vacature, wordt een steeds crucialer onderdeel van het werving- en selectieproces. De “persoonlijkheid” van een bedrijf; dat wat die ene organisatie onderscheid van de anderen, wordt namelijk steeds meer leidend voor kandidaten tijdens hun zoektocht naar een baan. Zeker in deze tijd waarin de arbeidsmarkt kampt met krapte is het belangrijk voor bedrijven om dit mee te nemen in hun wervingsstrategie
Het bepalen van je werkgeversimago
Voor degene die denkt dat een werkgeversimago niet, of matig vanuit eigen initiatief te beïnvloeden is en vooral berust op bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden, gaat nu een wereld open! Een werkgeversimago kan namelijk wel degelijk zelf beïnvloed worden en speelt een belangrijke rol in het aantrekken van het juiste personeel. Het heeft om deze reden dan ook op lange termijn, indirect maar zeker een significant effect op de aanhoudende effectiviteit en het succes van een team.
Onderscheiden van de massa
Zeker in de huidige, krappe arbeidsmarkt kan het neerzetten van een goede ‘Employer Brand’ erg bepalend zijn. Naast bijvoorbeeld een goede functieomschrijving, wordt de profilering van een bedrijf van groter en groter belang in een vacaturetekst. In tijden als deze, waarin kandidaten vaak genoeg keuze hebben, is het cruciaal om door middel van een toepasselijk werkgeversimago, het bedrijf te onderscheiden van alle anderen. Men raakt simpelweg sneller geënthousiasmeerd van een verhaal met persoonlijkheid en differentiatie, dan een algemene, corporate tekst. Dat is tevens een van de redenen waarom de relatie tussen marketing en recruitment steeds meer verworven raakt.
Effectiever en duurzamer resultaat
Daarnaast haalt een dergelijke aanpak uiteraard ook op de lange termijn het beste resultaat uit je vacature, doordat je degene aantrekt die goed bij de organisatie past. Uiteindelijk heeft elk bedrijf een ‘organisatiecultuur’, dat als het ware de basis voor het “merk” vormt. Deze corporate “voetafdruk” differentieert de ene corporatie van het andere. Het uitdragen van deze “persoonlijkheid” in je werkgeversmerk, trekt kandidaten aan die zich tot deze mentaliteit voelen aangetrokken. Dit maakt de kans op een goede match uiteraard velen malen groter! Een krachtig imago werkt als een magneet op kandidaten die goed passen binnen het bedrijf en je daarom zou kunnen bestempelen als de “ideale kandidaat”. Die doelgroep aan lezers herkennen zich in een bepaalde profilering en voelen zich daardoor aangesproken om te reageren op de vacature.
Op lange termijn ontstaat er op deze manier van werven een duidelijke eenheid in het personeel binnen de organisatie, die een positieve uitwerking heeft op het imago zoals het bedrijf deze voor zich ziet. Uiteindelijk dienen je werknemers in het ‘Employer Branding’ concept, als hoofdambassadeurs van het bedrijf! Het werkt dus als een vicieuze cirkel die (anders dan vaak gedacht) wel degelijk kan beginnen bij hoe je je als bedrijf profileert!
DITB Helpt!
En uiteraard helpen wij u daar daar graag bij. Door onze brede ervaring in HR gerelateerde bedrijfssferen zouden wij meer dan vereerd zijn om ook uw unieke Employer Brand op te zetten! Neem geheel vrijblijvend contact met ons op om te bespreken wat we eventueel voor uw organisatie zouden kunnen betekenen!
Reactie plaatsen
Reacties